Lesopzet
Beginsituatie
5 a 7 minuten uitleg opdracht: De docent grijpt terug naar de voorstelling. Je bent daar geweest, hebt de kijkwijzer ingevuld en de dansstijlenwijzer meegenomen. In die dansstijlenwijzer zitten misschien elementen, dansstijlen, decors, enz. die je opgevallen zijn tijdens de voorstelling. Overleg in groepjes van 4 wat een ieder daarover in zijn of haar dansstijlenwijzer kan vinden én schrijf je bron op. Noteer de bevindingen en neem deze mee als je van groepje verandert. Aan het einde volgt per groepje een presentatie, de docent laat de leerling met een bepaald nummer presenteren.
De leerling:
- is naar de voorstelling Absoluut Amerika van Introdans geweest.
- heeft de opdracht Dansstijlenwaaier gemaakt.
- heeftt een kijkwijzer ingevuld
- heeft verslag gemaakt.
-
dansstijlenwaaiers meegenomen naar de les.
Kern van de les
20 ,minuten
Opdracht: In jouw dansstijlenwijzer zitten elementen, dansstijlen, decors, enz. die je opgevallen zijn tijdens de voorstelling. Overleg in groepjes van 4 (de docent stelt de groepjes samen en geeft iedereen een nummer) wat een ieder daarover in zijn of haar dansstijlenwijzer kan vinden én schrijf je bron op. Aan het einde van de les kun je aangeven:
- Welke elementen van de voorstelling je opgevallen zijn
- Hoe deze in verhouding staan tot de perioden in de kunstgeschiedenis
- Waarop je deze mening baseert (bronnen)
Na 7 minuten gaan de groepjes uiteen. Je gaat met dezelfde nummers bij elkaar zitten en overlegt of er nog aanvullingen zijn op de bevindingen van het groepje waar je uitkomt.
Na 7 minuten ga je terug naar je eerste groepje. Je praat elkaar bij over de bevindingen van het groepje en noteert weer alles.
Na 6 minuten heeft iedereen alles op papier. Kijk nog eens goed of alle vragen beantwoord zijn. Overleg evt. over de presentatie als je tijd over hebt.
Werkvorm
De werkvorm Genummerde hoofden is een werkvorm waarbij leerlingen eerst individueel en vervolgens groepsgewijs aan de slag gaan met een vraag of opdracht. De leerlingen van de groep krijgen verschillende nummers en zijn allemaal individueel aan te wijzen om het groepsantwoord te geven of te presenteren. Door de verschillende stappen van deze werkvorm wordt nieuwe kennis verworven en bestendigen de leerlingen de kennis over het betreffende onderwerp. Daarnaast wordt er een beroep gedaan op het samenwerkend vermogen van de leerlingen.
Voorbereiding
Deze werkvorm is heel geschikt voor groepswerk in de klas.
Aanpak
- De leerlingen worden ingedeeld in groepjes.
- Alle leerlingen in de groep krijgen een ander nummer.
- Kondig aan dat als de tijd voorbij is aan ieder lid van het groepje gevraagd kan worden de bevindingen te presenteren.
- De leerlingen overleggen daarna hun eigen bevindingen met de leerlingen in de groep.
- De leraar kiest een willekeurig nummer, de leerling met dit nummer presenteert de bevindingen van het desbetreffende groepje.
- Eventueel kunnen andere leerlingen hun medeleerling aanvullen.
Afsluiting van de les:
20 minuten/ 3 minuten per groepje
Een leerling uit het groepje presenteert de bevindingen voor de klas.
De leerlingen noteren evt. voor hen nieuwe informatie en kunnen vragen stellen.
Doelen op de lange termijn
- De leerlingen kunnen bronnen vergelijken.
- De leerlingen krijgen een beeld van de cultuurhistorische context.
Tijd over
Of voor een volgende les/ huiswerk:
Kopieër nieuwe dansstijlen...... en voeg deze toe aan jouw waaier.
Benodigdheden:
Dansstijlenwaaier, kopieermachine, pen, papier.
Maak jouw eigen website met JouwWeb