Reflectie en Visie
Het was toch nog wel een hele klus om een website te maken (voor het eerst). Het bezoeken van de voorstellingen was erg leuk, met je studiegenootjes naar Cirque Stiletto is gezellig! En met mijn dochter samen naar een dansvoorstelling was wel erg leuk, we gingen allebei voor het vak CKV.
Het is wel goed om eens naar de inhoud van de eindexamenstof VWO/ Havo te kijken. Daar vond ik verschillen met het VMBO waar ik momenteel lesgeef, namelijk:
- Vorm, inhoud, functie en historische achtergronden aangeven van kunstuitingen en daarbij ingaan op: - onderlinge relaties tussen deze aspecten; - relaties tussen kunstdisciplines; - invloeden die (sub)culturen op elkaar kunnen hebben. Meer kijken naar de theoretische achtergrond lijkt me.
- Meer culturele activiteiten nl. 8 voor het VWO en 6 voor de Havo.
- Op het VMBO nemen de leerlingen aan 4 culturele activiteiten deel en stellen een kunstdossier samen waarbij de leerling verslag doet van het voorbereiden en ondernemen van culturele activiteiten.. Aan de hand waarvan hij reflecteert op zijn ervaringen, interpretaties en waarderingen.
Het lastige vind ik dat de leerdoelen wel breed zijn. Daardoor zijn de leerlingen binnen onze vakken vaak met hun eigen ervaring bezig. Je merkt dat er weinig klassikaal meer lesgegeven wordt. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen dan toch de verschillende vakgebonden begrippen kennen. Ook blijft de praktische toepassing vaak erg oppervlakkig. Ik moet zeggen dat ik wel zie dat je als docent daar aan bij kunt dragen door zelf actief bezig te zijn met de lesstof maar ook zelf culturele activiteiten te ondernemen. Je daarbij te verdiepen op wat er momenteel in de maatschappij speelt (trends en jongeren culturen) ook een rol.
Voor mijzelf is het een doel, om leerlingen toch een steviger kunstdossier te laten samenstellen of wat meer informatie rond hun praktische opdrachten te laten zoeken. Door deze opdracht vanuit CKV (en ook de andere vakken binnen de opleiding van Artez),heb ik het gevoel dat ik meer handvatten heb om die diepgang te verkrijgen. Het is vooral ook een verkenning van het veld, de vraag is juist hoe jij hier mee zou willen werken als toekomstig CKV docent. Daar heb je een paar puntjes van genoteerd, kun je evt nog meer uit je kunstautobiografie halen? Hoe zie je het vak? Hoe zou jij het geven? M/V
Maak jouw eigen website met JouwWeb